Träningsläger Köpenhamn dag 4

Dags för fjärde och sista dagen!

Spänningen var olidlig om samma rum skulle lyckas försova sig återigen, men icke! Denna gång hitta alla ner till frukosten i tid.

Tessan och Jossan hade dock smugit ner till frukosten vid öppningsdags för att hinna få i sig lite krubb innan det var dags att röra sig mot centralstationen/flygplatsen. Tessan skulle med tåget hem för att lira innebandy-match (ingen rast ingen ro) och Jossan behövde ta sig hem tidigare för att förbereda sig inför tenta.

Efter frukosten hade alla utom Johan hade förstått att vi hade inför match-samling kl nio… Johan seglade in lagom till slutet av genomgången skitglad pekandes på klockan att han minsann kom precis i tid, bara det att samlingen var för en kvart sen...

Tio noll noll checkade vi ut från hotellet och bussen körde oss en sista gång till Frederiks hallerne för att spela helgens sista kamp mot Lyngby.

I den här matchen var vi till skillnad från förra matchen med från början. Men alldeles för enkelt får Lyngby spela in bollen till linjen gång på gång vilket leder till mycket närskott och svårt för Nattis att få tag på bollarna i målet. I den här matchen funkar det bättre framåt men som alltid under försäsong så finns det såklart mycket att träna på inför seriepremiären. Matchen slutar tillslut 21-27 i Lyngbys favör.

Efter matchen blev det lunch på mig & Chaplin igen aka pannkakskrig! Hemliga tecken skapades för att tala om för sitt bord att det hade blivit påfyllning av pannkakor på buffebordet å folk armbåga sig fram för att få tag på godbitarna. Tillslut fick ägarna gå ut till övriga lunchgäster och dela ut pannkakor personligen så inte Botkyrkas biffiga brudar skulle roffa åt sig allt, bråka inte med oss med andra ord!

När vi länsat bordet och alla förhoppningsvis var mätta och belåtna fick vi släpa all packning tillbaka till det stället där bussen skulle hämta oss å köra oss till centralstationen.

Där på centralstationen fick vi äntligen vårt efterlängtade kaffe, i alla fall vissa av oss som gick på cafet. De som skulle köpa kaffe på Seven eleven hade mindre tur, som vanligt när vi vill ha kaffe så tar bönorna slut och ingen kan fylla på!

Tåget rullade in på spår 2 16.29 och därmed lämnade vi Danmark för den här gången och åkte under Öresundsbron tillbaka till Sverige.

Tågresan kändes lång, vi försökte korta ner den med ett antal lekar, finskorna försökte införa lite finlandssvensk musik (say no more) och folk var överlyckliga att kunna surfa på mobilen igen!

Ju närmare vi kom Stockholm, ju mer sjönk temperaturen. I Norrköping öppnade sig himlen och det fortsatte regna fram tills att vi steg av. Något försenade pga ett långsamt tåg framför oss landade vi i Södertälje Syd (några åkte vidare till centralen) vid kvart i tio på söndagskvällen och det kändes skönt att vara hemma igen!

Träningsläger Köpenhamn dag 3

Dags att stiga upp för att göra sig redo för dag tre!

Men någonstans blev det lite galet för ett rum, alla kom ner till frukosten utom just det här rummet… minuterna gick och ingen från det rummet dyker upp. Äh bäst att ta saken i egna händer och kolla vad som försiggår. När vi knackar på dörren är det en alldeles nyvaken Ronja som öppnar dörren och ser smått förvånad ut, men när nyheten kommer att de har försovit sig blir det eld i baken! Martina, Johanna och Ronja yrkar på att det var någon annan som skulle ställt klockan men det visar sig att alla trodde att någon annan hade gjort det vilket resulterade i att ingen gjort det istället!

När alla äntligen fått i sig frukost och bytt om rullade bussen iväg mot Roskilde, en bussresa som tog ca 30 min, där skulle vi spendera hela förmiddagen. Började med träning där vi värmde upp med frisbee, skitkul men jag tror de flesta får öva lite mer…

Sen tog det inte lång tid av träningen innan vi hade två bortfall. Emma sköt ett skott över Sandra där Sandra får Emmas arm över näsan som spricker och blodet sprutar. Men Mange aka. läkaren tejpar ihop det lite snitsigt och nu var det bara att vänta på ett par snygga blåklockar runt ögonen. Samtidigt på andra sidan lyckas Christina dra på sig en skada i låret, men som inte ska vara något allvarligt.

Efter träningen är det gemensam lunch tillsammans med eftermiddagens motståndarlag Roskilde. Roskilde kommer till matsalen innan oss och sitter snällt och väntar på ett ”varsågod” vid sitt bord, men Fille har inte koll på läget utan hugger in på maten direkt innan hon inser att maten inte var klar än. Några arga blickar från Roskilde men va fasen…

Till lunchen anslöt sig också Emelie, direkt transporterad från Spanien.

Tillbaka till hallen för att spela träningsmatch. Spännande att se vad det här nykomponerade laget kan göra, i årets trupp är det hela nio nya spelare.

Roskilde startar i ett rasande tempo där de gång på gång kontrar vilket leder till en 10-målsledning efter 15 min spel, i halvlek står det 20-10 på resultattavlan. Men när vi kommer in i matchen igen blir det desto jämnare och andra halvlek förlorar vi bara med ett mål (14-13), slutresultat 34-23.

Vi glömmer första halvlek och tar med oss det som var bra, kul att se de nya spelarna i matchsituation!

Efter matchen var det raka vägen tillbaka till hotellet, äntligen dags för lite egen tid!

Jag, Linda och Nattis tog tuben in till Ströget och genomförde ett nytt träningspass, springa in i så många butiker som möjligt, pröva plagg och sedan springa till tuben igen för att hinna till middagssamlingen! Å minsann hann vi få med oss ett antal plagg tillbaka, bra shopping!

Middag käka vi på Akropolis igen, å jag måste säga att jag tycker lite synd om de övriga middagsgästerna som fick stå ut med vår synnerligt höga ljudnivå...

På väg tillbaka var vi några som tog oss en avstickare till Statoil för att få lite kaffe, men en inkompetent Statoil-arbetare fatta inte att det krävs kaffebönor i en kaffemaskin så det blev inge jäkla kaffe, många bittra miner!

Kort där efter var det dags för att slutföra helgens teori. Efter ett antal intressanta diskussioner så tror jag tillslut att vi kom fram till något.

Många trötta ögon under teoripasset efter denna lång dag och många somna sött tidigt!

Träningsläger i Köpenhamn Dag 2

Frukost 08.00 innan avgång mot hallen.

Vi började med intervaller utomhus och det var inte med lätta ben då träningsvärken från ett tidigare pass i veckan gjorde sig påmint hos i princip alla!

Möra klev vi på handbollsplanen och körde mycket skott, försvar och avslutande spel.

Strax efter elva hoppade vi in i duschen innan vi gick och käkade på Mig och chaplin, ett mysigt ställe som bjöd på vad vi kom fram till typ brunch med bl.a. en luftig fast en fast äggröra, brieost, frukt, fisk, pannkakor och diverse. Solen värmde oss innan det var dags att återvända till hotellet för ett lite kortare teoripass.

Ingen rast, ingen ro innan det var dags för dagens andra träningspass, denna gången tillsammans med Kobenhavn Håndbold igen. Martins (Kobenhavns tränare) upprepade konstant tempo, tempo, tempo och helvete va alla sprang tills dom stupade.

Efter avslutat pass togs såklart det obligatoriska lagfotot med båda lagen tillsammans.

Efter duschen var det bara att återvända till hotellet och piffa upp sig. Dags att besöka Nyhavn. Felippa ledde oss till tunnelbanan som hon så säkert visste precis vart den låg, bara att det blev världens omväg innan vi tillslut kom ner i underjorden. Omöjligt att trilla ner på spåren då det är glasväggar framför. Det glömde Fille bort när hon skulle kliva av tåget och gick rakt in i glasdörren…

Efter att återigen någon sett till att vi alla gått ytterligare en omväg för att hitta till Nyhavn kom vi fram till den mysiga lilla hamnen. Där hittade vi resturangen Cap Horn som vi åt middag på, där ”alla barnen fick mat förutom Emma, för henne glömde vi hemma”. Nä inte riktigt, men köket glömde att laga hennes mat så hon fick sin mat när alla andra redan var klara.

Det vi lärt oss om vad man gör som heltidsproffs när man inte tränar är tydligen att fika så vi ville inte vara sämre. Efter maten gick vi och köpte glass/milkshake och det var verkligen sjukt gott efter allt tränande.

Men dagens aktiviteter var inte slut där. Väl tillbaka på hotellet blev vi ombedda att ta på oss oömma kläder och komma ut på baksidan. Dags för lite tävling mellan lagen. Ena tävlingen var att käka upp två svintorra kex så snabbt som möjligt. Ronja, Sköldis och Martina var sjukt snabba! Ronja tuggade i sig fyra kex utan problem, hon är allt bra på att svälja hon...

Den andra tävlingen gick ut på att kasta ägg till varandra utan att de skulle gå sönder. Oturligt nog lyckades Filippa få ett ägg splashat över hela sin tröja så den hade vi kunnat ta med oss till frukosten och gjort äggröra av. Bäst var Eriksson och Tessan som lyckades hålla alla sina ägg hela!

Sent blev det och efter lite skitsnack på rummen somnade alla gott

ZzZzzZzZz….

Träningsläger Köpenhamn Dag 1

Torsdagen den 8 augusti rullade tåget in på perrongen på Stockholms Central kl 06.14 för att plocka upp de första spelarna/ledarna för att sedan rulla vidare mot Södertälje Syd där resten hoppade på.

God stämning i vagnen trots den tidiga timman. Men Ronja väntade inte länge på att lägga sig tillrätta och sova typ hela vägen ner. Andra försökte sova men det var nån jävel (läs jag) som hela tiden babblade, tjoade och lät i allmänhet. Stackars Linda som varje gång hon nästan lyckades somna hade någon (läs jag) som antingen pillade på henne eller tog kort och mmsade henne bilden…

Utan att jag var tyst någon gång (jag satt väl till och med och nynna på nån låt på toaletten när den besöktes) så var vi hux flux framme på Köpenhamns Centralstation vid halv tolv-tiden Vi som reste från ett soligt Stockholm möttes av regn och en buss som körde oss till hotellet Cabinn.

Efter en snabb rumsindelning öppnade vi dörrarna till våra respektive rum och möttes av en finlandskryssnings-hytt. Trångt men med underbar takhöjd. Rummen måste upplevas för att förstå, men man kan inte vara höjdrädd om man ska sova i den översta sängen...

När vi sedan kliver ut för att gå och käka lunch på Akropolis har regnet bytts mot tropisk hetta och svetten bokstavligen rinner överallt! Väl framme vid resturangen letas det efter saker att vifta med för att få lite fläkt, men ju mer man rörde på sig desto mer rann svetten.

Notera att våra finska vänner var väldigt noga med bordsskicket och att servetten låg väl utplattad i knät innan man högg in på maten.

Vitlöksluktande lämnade vi stället för att åka till hallen och träna tillsammans med Kobenhavn Håndbold i Frederiksbergs hallerne. Vi möts av en fräsch hall som håller på att renoveras men jäklar vad varmt det var! Mange svettades så det rann bara av att sitta still och fick med hjälp av en liten pappersbit badda bort svetten i pannan.

Vi fyllde vattenflaskorna med äckligt vatten och började värma upp i väntan på att alla i Kobenhavn Håndbold som hade någon slags av drop-in skulle vara klara för att träna. Stora tjejer som alla var stöpta i samma form och någon med lite för mycket smink fick så småningom ställa upp och spela anfall mot vårt Tumba-försvar. Roligt som fasen men vi var ett antal som köpte korv på läktaren… Det svåraste på träningen var väl att förstå danska, det var tydligen så svårt att vissa danska spelare knappt förstod själva?

Efter ett lärorikt träningspass återvände vi till hotellet där dusch, middag och teori så småningom väntade. En lång dag som slutade ganska tidigt för många som gick och la strax efter avslutat teoripass där vi smått börjat fila på framtida värdegrunder och normer. Vi bäddade ner oss i de otroligt fula turkosa sängkläderna och somna sött!

Here we go again!

Dags att damma av den gamla bloggen och få lite liv i den igen nu när en ny säsong har börjat!

Säsongen 2013/14 började redan i våras då vi samlades till det första mötet där Eni Rizaldy och Johan Håkansson presenterades som nya tränare för årets damtrupp. En spännande duo där Eni som ung, positiv och väldigt engagerad kombineras med Johans lugn och Tumbahjärta.

Sedan dess har vi hunnit med mycket. Vi har genomlidit fystester på Bosön, tränat ett antal träningar och rest iväg på ett uppstartsläger i Köpenhamn där blod, svett och tårar sprutat. Men inte att förglömma våra nya spelare som tillkommit, som alla bjudit skratt och sjuka kommentarer!

I bloggen kommer du få veta vad som försiggår bakom stängda dörrar och vem som sa vad…